Ledear tavoittelee uutta asiakasryhmää senioreista


Ledear Oy:n Markku Hiljanen valmentaa tyypillisesti yritysten johtoryhmiä. Dallaten-hankkeen myötä yrittäjä pyrkii laajentamaan asiakaskuntaansa aktiivisiin senioreihin.

Markku Hiljanen katsoo suoraan kameraan hieman hymyillen, taustalla kellanvihreitä lehtiä.
Ledear Oy:n toimitusjohtaja Markku Hiljanen.

Vuonna 2016 perustetun Ledear Oy:n toiminta pyörähti kunnolla käyntiin syksyllä 2018. Tuolloin Markku Hiljanen ryhtyi valmentamaan yritysasiakkaita oman yrityksensä, Ledearin, kautta. Alussa toiminnan keskiössä oli yritysten konsultointi, mutta vuosien varrella valmennuksiin on tullut mukaan hyvinvoinnin ja toimintakyvyn näkökulmat.

– Koko valmennuksen punaisena lankana on aivojen hyvinvointi, jota lähestytään fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen ulottuvuuden kautta. Tavoitteena on lujittaa kaikkia hyvinvoinnin tukipilareita lähtötaso huomioiden. Valmennuksessa pureudumme myös siihen, mikä herättää ja vahvistaa valmennettavan motivaatiota tehdä omaa hyvinvointia edistäviä tekoja, Hiljanen kertoo.

Vuoden 2022 alussa Hiljanen tarttui mahdollisuuteen osallistua Dallaten-hankkeeseen. Hankkeen myötä hän pyrkii paketoimaan palvelunsa myös yksityisasiakkaille sopivaksi kokonaisuudeksi.

– Tällä hetkellä kaikesta, mitä teen – joko Ledearin tai osakkuusyhtiöiden kautta – 99 % on yritysasiakkaille. Tulevaisuudessa ihanteellinen tilanne olisi, jos yksityisasiakkaat toisi 10-20 % liikevaihdosta, kuvailee Hiljanen tavoitteitaan.

 

Valmennuksen ytimessä aito kohtaaminen

Hiljanen näkee, että palvelun luonne pysyy samana riippumatta siitä, ovatko asiakkaat yksityishenkilöitä vai yrityksen työntekijöitä.

– Ihminen on kuin kolmella jalalla seisova jakkara. Jos yksikin jaloista horjuu, ei ole hyvä olla. Jokainen tietää, että jos tulee joku fyysinen kremppa, se vaikuttaa mieleen ja sosiaalisiin suhteisiin. Jos tulee liikaa stressiä, se vaikuttaa ihmiseen fyysisesti ja sosiaalisesti. Ja jos on haasteita sosiaalisella puolella, se tuntuu mielessä ja se näkyy usein myös kehossa. Kaikista näistä pitää huolehtia, että kokonaisuus olisi tasapainossa, luonnehtii Hiljanen kokonaisuutta, jota valmennuksessa käsitellään.

– Ytimessä on kuitenkin aito kohtaaminen, keskustelu ihmiseltä ihmiselle. Asiakkaalle syntyvä tunne siitä, että joku on aidosti kiinnostunut. Kokemukseni on, että ihmiset haluavat kertoa, kun heiltä kysyy, miten jaksat. Eikä se muutu sen perusteella, maksatko valmennuksen omasta pussistasi vai maksaako sen työnantaja, Hiljanen tuumii.

 

Senioreiden kommenteista ideoita kokonaisuuden viilaukseen

Hiljasen suunnitelmissa on tarjota kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin keskittyvää valmennusta senioreille yksilö- ja pienryhmävalmennusta yhdistellen. Huhtikuussa 2022 Hiljanen pääsi esittelemään palveluaan Dallaten-hankkeen vaikuttajaryhmälle. Vaikuttajaryhmä koostuu joukosta eläkkeellä olevia ihmisiä, jotka haluavat osallistua senioreille suunnattujen palveluiden kehittämiseen.

Vaikuttajaryhmätapaamisessa Hiljasen pysäytti seniorin esittämä kysymys siitä, onko hänen palvelunsa ytimessä yksilön kokonaisvaltainen hyvinvointi vai aivojen hyvinvointi.

– Sitä jäin miettimään nimenomaan viestinnän näkökulmasta. Miten saan kerrottua, että kyse on kokonaisvaltaisesta hyvinvoinnista, mutta aivohyvinvoinnin twistillä? Hiljanen pohtii.

Yrittäjän ajatuksena on testata paketoimaansa kokonaisuutta kohderyhmään kuuluvilla asiakkailla syksyllä 2022. Vaikuttajaryhmän kohtaaminen tarjosi hänelle myös uuden näkökulman siihen, miltä kannalta kokonaisuutta kannattaa testata.

– Tapaamisessa pari osallistujaa kommentoi, että kun suunnitellaan palveluja senioreille, palvelut tulisi kohdentaa hyvin vahvasti kyseiselle ikäryhmälle. Tämä ei ole ihan linjassa sen kanssa, miten aiheesta on muualla tietoa, Hiljanen kertoo.

– Itse ajattelen, että kun on kyse aktiivisille senioreille tarjottavasta palvelusta, he ei välttämättä halua, että viestinnässä painotetaan seniorikohderyhmää liikaa. Kommentti tuli tapaamisessa kuitenkin niin voimakkaana, että se täytyi laittaa korvan taakse. Sitä voi sitten koeponnistaa isomman testiryhmän kanssa syksyllä, suunnittelee Hiljanen.

Ledear Oy:n verkosivut

 

Teksti: Anna Eskola
Julkaistu 14.6.2022