Ettonet tavoittaa senioriasiakkaat digissä


Vaikka senioriasiakkaisiin liitetyt mielikuvat voisivat johdattaa yrityksen suosimaan perinteistä mediaa markkinoinnissaan, Ettonet on huomannut digimarkkinoinnin printtimediaa tehokkaammaksi.

Toimitusjohtaja Sanna Lampinen seisoo Ettonetin myymälässä tuotteiden ympäröimänä.
Ettonet Oy:n toimitusjohtaja Sanna Lampinen.

Erilaisia arjen apuvälineitä myyvän Ettonetin asiakaskunta muodostuu pääosin senioreista sekä omaishoitajista. Yrityksen kannalta asiakkaiden tuttavilleen antamat suositukset ovat mittaamattoman arvokkaita. Ettonetin kokemusten perusteella digimarkkinointi tepsii myös senioriasiakkaiden kohdalla.

– Asiakkaat löytävät meidät etsiessään Googlesta apua omaan tilanteeseensa. Markkinoinnissa GoogleAds on meillä selvästi paras. Facebookissa on myös paljon meidän asiakkaita. Siellä voidaan näyttää, mitä me ollaan, jos joku haluaa varmistaa ennen kuin tulee asioimaan. Instagramin puolella puolestaan on paljon toisia yrityksiä ja yhteistyökumppaneita, kertoo Ettonetin toimitusjohtaja Sanna Lampinen.

– Me ollaan markkinoitu myös erilaisissa printtimedioissa, mutta printin puolella ainoastaan Huvudstadsbladet on tuottanut tuloksia, Lampinen jatkaa.

 

Mottona ”terveyttä tukien”

Lampinen on yksi Ettonetin neljästä omistajasta. Nelikko osti yrityksen sen perustajilta viisi vuotta sitten. Alkuperäiset omistajat perustivat yrityksen vuonna 2008 havaittuaan, että sopivia apuvälineitä ei ollut saatavilla. Yrityksen perusidea on pysynyt samana uusien omistajien aikana, tarkoituksena on mahdollistaa hyvä elämä mahdollisimman pitkään, auttaa ihmisiä nauttimaan aktiivisesta elämästä iän tuomista krempoista huolimatta.

– Usein se on niin, että niin kauan kun ihminen on aktiivinen ja kiinnostunut, pysyy myös hyvässä kunnossa. Se on aivan ihanaa, kun asiakkaina käy sellaisia yli 90-vuotiaitakin, jotka ovat vielä uteliaita elämälle, Lampinen hymyilee.

Vaikka perusidea on pysynyt samana, toimintaa halutaan silti myös kehittää. Osa kehittämistä on ollut toiminnan laajentaminen uusille paikkakunnille. Vaikka verkkokauppa on suurin yksittäisistä myymälöistä, yritys haluaa panostaa myös fyysisten myymälöiden toimintaan.

– Me mennään tässä vähän vastavirtaan. Sitä sanotaan, että kivijalkakaupat on melkein kuolevaa kansanperinnettä. Mutta me uskotaan, että erikoisliikkeillä on paikkansa. Meidän kohderyhmälle on aidosti hyödyllistä päästä käymään myymälässä. Kun pääsee juttelemaan, voi huomata, että ”toi onkin se, josta on mulle hyötyä”. Verkkokaupasta ei välttämättä osaa hakea, Lampinen kuvailee.

 

”Eläkeläisten karkkikauppa”

Myös asiakkaiden suhtautuminen apuvälineisiin on muuttunut vuosien varrella.

– Alussa törmäsi usein siihen asenteeseen, että jos tähänkin asti on pärjännyt ilman apuvälineitä, ei niitä halua nytkään. Mutta nykyisin asiakkaat saattavat kutsua meitä eläkeläisten karkkikaupaksi tai senioreitten leikkikalukaupaksi. Tulevat sisään ja kysyvät ”Mitä kivaa uutta teillä on?”, Lampinen selittää.

Pienen yrityksen arjessa toiminnan kehittämiseen ei aina ole helppo ottaa aikaa. Ettonet päätti kuitenkin tarttua mahdollisuuteen osallistua Dallaten-hankkeessa tarjottavaan valmennukseen, jossa yrityksille tarjotaan mahdollisuus liiketoimintansa kehittämiseen lean startup -menetelmän avulla

– Me ollaan mietitty pitkään, että tuotemyynnin rinnalle halutaan palveluita. Tässä valmennuksessa kiinnosti se, että tässä on palvelu ja liikunta fokuksessa. Erityisesti valmennukseen kuuluvan yrityskohtaisen sparrauksen takia tultiin siihen tulokseen, että tähän kannattaa tämä aika pistää. Se mitä toivotaan, on että saadaan aidosti konkreettisia askelmerkkejä, joita voidaan hyödyntää meidän liiketoiminnassa, Lampinen kuvailee.

Ettonet Oy:n verkkosivut

 

Teksti: Anna Eskola

Julkaistu 8.4.2022