Smartfysio kehittää toimintaansa paikatakseen aukkoja kuntoutuspalveluissa


Fysioterapia- ja kotipalveluyrittäjä Laura Eyvindson on huomannut, että ikääntyneet asiakkaat eivät aina saa apua siinä vaiheessa, kun siitä olisi eniten hyötyä. Eyvindson haluaa paketoida Smartfysio-yrityksensä palveluita tavalla, jonka avulla tätä palveluketjussa olevaa solmukohtaa voidaan purkaa.

Muutakin kuin minuutteja

Laura Eyvindson pyörittää kahta yritystä: Smartfysiota sekä Kotiapu HemmaBästia.

Fysioterapeutiksi vuonna 2006 valmistunut Laura Eyvindson ryhtyi yrittäjäksi pian valmistumisensa jälkeen. Nyt Eyvindson pyörittää kahta yritystä, fysioterapiapalveluihin keskittyvää Smartfysiota ja kotiapupalveluja tarjoavaa Kotiapu HemmaBästia. Jälkimmäisen toiminta käynnistyi, kun koronapandemia oli tilapäisesti lamaannuttanut fysioterapiapalveluiden kysynnän.

Kotiapu HemmaBästin myötä Eyvindson pääsi osaksi ikäihmisten arkea ja oli todistamassa tilanteita, joissa ihmisten kunto heikkeni turhaan ja Eyvindsonin havaintojen perusteella syntyi myös vaaratilanteita.

– Olin katsomassa sitä tilannetta, sitä tuskaa, pelkoa ja kyyneleitä. Ja olin hämmentynyt; eihän sen näin pidä mennä. Fysioterapeuttina minulla olisi ollut kaikki työkalut auttaa näitä asiakkaita, mutta en ollut heidän luonaan siinä roolissa. Se oli se hetki, kun tajusin, että minun pitää keksiä tähän jotain, Eyvindson kertoo.

Kohdatessaan asiakkaita ja seuratessaan heidän vointinsa heikkenemistä, havainnoidessaan vaaratilanteita ja liikepelkoa, Eyvindson pyrki selittämään asiakkaille, miten he voisivat hyötyä fysioterapiasta.

– Näin, kuinka he kuuntelivat, mutta se ei riittänyt.

Eyvindson tunnistaa yhdeksi ongelmaksi sen, että fysioterapiapalveluiden kohdalla on tavanomaista myydä asiakkaille palvelua minuuttien muodossa – palvelun hyödyt ja sisältö sivuuttaen – ja tunnustaa sortuneensa samaan.

– Tässä minä olen ollut itsekin niin lukossa. En ole osannut ajatella raamien ulkopuolelta. Se on ollut se 45 minuuttia tai 60 minuuttia, Eyvindson myöntää.

Yrittäjän tavoitteena onkin päästä eroon tunnistamastaan ajattelutavasta ja paketoida palvelunsa tavalla, jossa palvelun hyödyt kävisivät ilmeisiksi myös asiakkaille; tavalla, joka auttaa asiakkaita näkemään, miten tarjottu palvelu vastaa juuri heidän tarpeisiinsa.

 

Asiakkaiden kuunteleminen kannattaa

Dallaten-hankkeeseen osallistuva Eyvindson kiittelee hankkeen alkupuolella yrittäjille annettuja tehtäviä, esimerkiksi nykytila-analyysiä. Tehtävät pakottivat yrittäjän ottamaan aikaa sen pohtimiselle, mitkä asiat muodostavat haasteita yrityksen kehittämiselle.

Fysioterapiayrityksen palveluiden kehittäminen ei ole Eyvindsonille uusi asia. Vuosien varrella aikana Smartfysiossa on kokeiltu useita erilaisia fysioterapiapalveluihin liitettävissä olevia lisäpalveluja

– Olen ollut sellainen Pelle Peloton, on ollut niin paljon intoa ja energiaa kokeilla kaikkea. Olen kuitenkin oppinut katsomaan asioita tarkemmin: miten paljon asia vaatii työtä ja valmistelua – miettimään, onko kokeiluissa järkeä.

Erilaisia palveluja testatessaan Eyvindson on huomannut myös, miten tärkeää on selvittää, vastaako uusi palvelu sitä, mitä asiakkaat itse asiassa haluavat.

– Olen perustanut eri jumpparyhmiä ikääntyneille joihin on saattanut tulla vain muutama osallistuja. Jälkeenpäin kun olen keskustellut asiasta useamman ikääntyneen kanssa on selvinnyt, että liikuntapaikalla on suuri merkitys. Talvella reitti saattaa olla liukas tai muuten vaan liian pitkä. Lisäksi on tullut esiin toiveita siitä, että myös ikääntyneet haluaisivat kokeilla uusia lajeja kuten työssäkäyvillekin tarjotaan, Eyvindson kuvailee.

 

Pakko on paras muusa

Eyvindsonin matka sipoolaiseksi yrittäjäksi alkoi sattumalta. Valmistumisensa jälkeen hän teki hetken tuntitöitä lukuisille työnantajille, mutta vaihtoi tuntityöntekijän roolin yrittäjyyteen nopeasti.

– Puoli vuotta sen jälkeen, kun olin ryhtynyt yrittäjäksi, alkoi tulla paljon soittoja paikoista, joihin olin aiemmin hakenut töihin. Siinä vaiheessa koin, että oli liian myöhäistä vaihtaa suuntaa ja siirtyä palkkatöihin. Olin jo saanut kokeilla luovuutta ja kokea jännitystä yrittäjänä, Eyvindson tuumii.

Yrittäjäuransa alkuvaiheessa Eyvindson turvautui luovuuteen markkinoidessaan toimintaansa. Eyvindson kiersi paikkakunnalla olevien yhdistysten ja järjestöjen tilaisuuksissa kertomassa palvelustaan. Kun paikkakunnalla järjestettiin tuhannen hengen juoksutapahtuma, Eyvindson tarjoutui tilaisuuteen vetämään alkulämmittelyn.

– Sanoin, että en ota maksua, mutta halusin, että saan esitteen lahjakassiin. Tein sitä monta vuotta peräkkäin ja se toimi hyvin. Vielä vuosia myöhemminkin tuli uusia asiakkaita, jotka kertoivat tulleensa asiakkaiksi sen takia, Eyvindson kertoo.

Luovuuteen turvautuminen markkinoinnissa oli myös pakon sanelemaa.

– Silloin luulin, että markkinointiviestintä on sitä, että ostaa ison, kalliin ilmoituksen paikallislehdestä. En minä sitä pystynyt tekemään, ei ollut rahaa. Otin vesivärit ja tussit, kekkasin itselleni logon, maalasin ja vein terveyskeskuksen ilmoitustauluille, osastoille ja palvelukoteihin. Eihän täällä kukaan muu tehnyt mitään sen tyyppistä. Monet sanoivatkin, että huomasivat julisteeni heti. Se, mitä tein, taisi oikeasti olla parempi kuin iso ilmoitus lehdessä. Se oli mielenkiintoista tajuta, Eyvindson hymyilee.

Smartfysio
Kotiapu HemmaBäst

 

 

Teksti: Anna Eskola